• Totaal aantal gebruikers: 32
  • Laatste gebruiker: rpennock
  • Ingelogde gebruikers: 0
  • Gebruikers vandaag: 0
  • Gebruikers deze week: 0
  • Gebruikers deze maand: 2
  • Gebruikers dit jaar: 3

Even rondkijken zonder te registreren? Log dan in met het demo account van Ben Driehuizen

Gebruikersnaam: demo01
Wachtwoord: demo01
 

Je hebt ongetwijfeld net als ik een heleboel dingen die je interessant vindt. Maar ook jij hebt maar één - of enkele - échte passie(s). Eén van mijne is het faciliteren van kennisdeling en het uitwisselen van ervaringen tussen professionals. En dan met name via (online) communities.
Ik verlies mijzelf daarbij echter vaak in allerlei technische hoogstandjes. Want dat is ook een passie. Ik zoek veel te weinig aansluiting met de professionals die het uiteindelijk moeten gaan gebruiken. Met alle gevolgen van dien.

Hoe voorkom ik nou dat ik veel tijd kwijt ben aan het ontwerp en de bouw van een community, die ook nog eens uitnodigt tot actieve deelname van gebruikers, in plaats van dat ik blijf zitten met een mooi product …….. met 0 hits per dag.

Nadat ik opnieuw werd geconfronteerd met, laten we zeggen minder hits dan verwacht, hanteer ik bij de meest recente community een andere aanpak. Niet echt het ei van Columbus, de aanpak volgt namelijk min of meer de regels voor een succesvolle productintroductie. Het geeft me echter wel het idee dat ik dit keer op de goede weg ben. Een paar dingen die ik geleerd heb:

Hoeveel creativiteit sta ik mijzelf toe?

In de startfase is het belangrijk om de behoefte van deelnemers te identificeren. Waar gaan zij de community voor gebruiken. Oplossingen moeten daarop aansluiten.

Kan ik deelnemers betrekken bij de ontwikkeling?

Compleet nieuw dashboard na input gebruikersFasering in oplevering is handig. Zo kunnen deelnemers gaandeweg ervaring opdoen met de community. Wat handig blijkt is om zoveel mogelijk met zgn. templates te werken waardoor layout relatief eenvoudig te wijzigen is. Het mag best draaien om functionaliteit maar we zijn over het algemeen nu eenmaal visueel ingesteld.

Online en Offline gaan samen!

Introductie moet offline plaatsvinden. Deelnemers even meenemen in functionaliteit maakt de drempel tot gebruik zoveel lager.
Deze fase vereist net als ieder project een introductieplan en een communicatieopzet.

Maak gebruik van een kerngroep

Een community is pas aantrekkelijk wanneer er veel interactie is, content regelmatig ververst wordt en niet langer afhankelijk is van de community manager. Ik probeer daarom vooral deelnemers te bewegen blogs te schrijven, discussies te starten, vragen te stellen, deel te nemen in groepen, enz..
Een van de manieren om dit te doen is om bij start een kerngroep samen te stellen die actief kan worden betrokken bij de introductie.

Ik heb de afgelopen periode een hoop geleerd over wat wel en niet handig is om te doen bij de ontwikkeling, bouw en introductie van een community. Toch zal ik heus nog wel eens de fout ingaan. Dat geeft niet, daar leer ik weer van.

Deel dit bericht zodat meer mensen dit lezen, wie weet komen daar nog ontzettend goede tips uit die ik en mensen met een vergelijkbare passie weer kunnen gebruiken.

0
0
0
s2sdefault

Om de site gebruiksvriendelijker te maken worden cookies geplaatst. Onder andere voor analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem.